Project Schoon drinkwater in Cambodja - Reisverslag uit Takeo, Cambodja van Sanne Luijks - WaarBenJij.nu Project Schoon drinkwater in Cambodja - Reisverslag uit Takeo, Cambodja van Sanne Luijks - WaarBenJij.nu

Project Schoon drinkwater in Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Sanne

07 Juli 2014 | Cambodja, Takeo


Mensen van het goede leven!

De blog van de afgelopen weken zit zeker in de pijplijn maar er is even iets tussendoor gekomen wat zeker het benoemen waard is!

Intussen ben ik nog steeds in het bezit van tien tenen en is mijn schip tijdelijk gestrand in een afgelegen dorpje in het zuiden van Cambodja.
Al lange tijd had ik de stille wens om tijdens mijn reis voor een mooie organisatie vrijwilligerswerk te gaan doen.
In Thailand resulteerde deze zoektocht echter in het vinden van kwakzalvers van de hoogste plank waarbij je je fortuintje bijna letterlijk in de kontzak van de opperkwakzalver ziet verdwijnen.
Ook Cambodja is de laatste tijd in dit opzicht in opspraak geraakt, tussen de nepweeshuizen zie je de echte bijna niet meer. Kinderen worden door hun ouders aan een weeshuis geleased om gedwongen het zielige (nep)weeskind uit te hangen, terwijl goedwillende toeristen massaal vallen voor deze geloofwaardige circusact.

Met al deze informatie in mijn achterhoofd, heeft mijn speurneus na lang snuffelen wel een mooie, van origine Nederlandse, organisatie gevonden. Sinds vorige week werk ik als vrijwilliger voor de stichting Hopeful Children Center (HCC) op een school annex weeshuis (zonder circusacts) in Angtasom, het zuiden van Cambodja. De stichting richt zich vooral op de kansarme bevolking in dit afgelegen gebied waar electriciteit en stromend water niet behoren tot de orde van de dag.

Dagelijks kunnen kinderen terecht bij het HCC voor gratis Engelse les (om hun baan perspectief te vergroten, hier gaan ze in grote getallen naartoe na reguliere schooltijd), een potje volleybal of een duik in de spelletjeskamer.
Daarnaast steunt de stichting de lokale bevolking door middel van talloze projecten.

Naast het dagelijks geven van Engelse les aan snoezige lachebekjes (die blijven lachen ook al snappen ze soms geen drol van wat je zegt) ben ik deze week met mijn eigen schoonwater project van start gegaan.
In tegenstelling tot het 'zorgeloos water slurpen' uit de kraan in Nederland is schoon drinkwater een blijvend probleem in deze regio. Ondanks dat de stichting de afgelopen jaren al een legioen aan waterpompen heeft geplaatst dankzij donaties, zijn ze voor veel gezinnen simpelweg te ver weg. Hierdoor zijn ze genoodzaakt om vervuild water te drinken en worden veel kinderen en ouders ziek.

Voor slechts 10 euries per stuk, kan een waterfilter deze problematiek verhelpen zodat een gezin zich over een primaire behoefte, water drinken wanneer je echt dorst hebt, geen zorgen meer hoeft te maken. Tijdens vorige acties zijn al ruim 100 gezinnen dolgelukkig gemaakt met een waterfilter, hier wil ik er zo veel mogelijk aan toevoegen!

Wat kun jij doen? Door jouw kapitaalinjectie van 10 euro (een vermenigvuldiging hiervan mag natuurlijk ook) over te maken naar stichting HCC of naar mij sponsor jij een (of meerdere) waterfilter(s).
- Stichting Hopeful Children Center
IBAN-rekeningnummer: NL84INGB0006034915
Betalingskenmerk: 'waterfilter Sanne'
De stichting zal ons regelmatig van een overzicht van de ontvangen donaties voorzien.
- S.G. luijks
IBAN-rekeningnummer NL57RABO0101172842
Betalingskenmerk 'waterfilter Sanne'

Het doel is om tegen het einde van mijn periode als vrijwilliger een 'uitdeel-middag' te organiseren waarbij ik de waterfilters persoonlijk aan de armste gezinnen uit zal delen. Tevens zal een lokale medewerker van de stichting (die de taal spreekt!) het gebruik en belang van de waterfilters verder uitleggen aan haar toekomstige gebruikers. Aangezien ik de waterfilters echt persoonlijk willen uitdelen en de foto's van dit (traan-weg-pinkende) moment graag met je wil delen, is het raadzaam om donaties uiterlijk 21 juli over te maken.

Mocht mijn salestalk niet overtuigend genoeg zijn, dan kun je meer te weten komen over de stichting en haar projecten via de site www.hopefulchildrencenter.org


Ik sluit af met de meest cheesy oneliner die ik kan bedenken, het is nooit te laat voor een goede daad!:)


Toedels,


Sanne


En DE ongecensureerde kijk in mijn backpackers-bestaan van de afgelopen drie weken komt er deze week nog achteraan.




  • 07 Juli 2014 - 22:51

    Loes:

    Hoi San,

    Wat zie je weer veel van de wereld en wat heerlijk dat je zo vakantie kan vieren. Maar wat doet het mijn moederhart goed dat je je ook belangeloos inzet voor mensen die het veel minder goed hebben dan jij.
    Behalve tijd en energie wil je ze ook "echt" iets brengen. Ik hoop dat jouw lezers je hiermee zullen helpen. Zoals je weet kun je al meerdere gezinnen blij maken met een waterfilter.
    Beste lezers, wie volgt?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 04 Juli 2012
Verslag gelezen: 3201
Totaal aantal bezoekers 13653

Voorgaande reizen:

16 Mei 2014 - 27 Augustus 2014

Backpacken in Zuidoost Azië

10 Juli 2012 - 18 Januari 2013

'Studeren' in Guadalajara

Landen bezocht: